Programmatic Advertising

Wat is Programmatic Advertising?

Programmatic Advertising is het geautomatiseerde proces van media-aankoop, op basis van instellingen die aan aankoopzijde worden bepaald en ingesteld. Campagnes worden op die manier aangekocht en uitgeleverd in functie van de doelstellingen van de adverteerder, en niet vanuit het aanbod van de publisher (of media-verkoper). Kenmerkend voor programmatic marketing is dat er geboden wordt op advertentieruimtes op basis van diverse kenmerken van mensen, zoals demografische gegevens, interesses, locatie, apparaten, etc. Van elke individuele webbezoeker worden deze kenmerken realtime gematcht met het gewenste profiel van de adverteerder.

Point Blank als onderdeel van FairEtail.

We exploiteren onze eigen en onafhankelijke trading desk onder de naam ‘Point Blank’ en draaien succesvolle campagnes over alle sectoren heen sinds meer dan 5 jaar. Ons team beschikt over een sterke lokale expertise en maakt het verschil in klantenservice en voortdurende optimalisatie.

Het is onze doelstelling om klanten te helpen bij het verhogen van bereik, bezoekers en conversies dankzij een vrij nieuwe manier van kopen & verkopen van display advertentieruimte, genaamd RTB.

Voordelen van Programmatic Advertising:

Verschijn op belangrijke topdomeinen (HLN, Sporza, …)

Meerdere platformen (Online & Mobile)

Targetingmogelijkheden (geo, time, data, …)

Onafhankelijkheid van media

Transparantie in kosten, kliks, …

Realtime optimalisatie van campagnes

Dynamisch zoeken en bereiken van doelgroepen

Inzetten van 1st en 3th party data

Real-Time Bidding

Real-Time Bidding (RTB) bestaat uit een veilingproces waar je impressie per impressie kan bieden op advertentieruimte. Dit gehele proces laat toe om in een oogwenk ontelbaar veel mensen te bereiken.

Door de mogelijkheid om impressie per impressie aan te kopen en verder te segmenteren op een heleboel parameters, kunnen we de meest waardevolle doelgroepen identificeren en benaderen. Zo besparen we enerzijds en verhogen we de ROI anderzijds.

De criteria waarop we kunnen targetten zijn bijna ongelimiteerd: locatie, inventaris, frequency capping, type apparaat, taal, zichtbaarheid, creatieve formaten, tijdsplanning, 2de scherm, whitelists, categorieën, contextueel, semantisch, retargeting, enz.

Audience Buying en Retargeting

We mikken ook op de best mogelijke synergie tussen audience buying en retargeting, wat inhoudt dat we rekening houden met het type business van onze klant, de seizoensgebondenheid, het type producten, etc.

Nieuwe bezoekers aantrekken of bestaande bezoekers doen converteren.
Onder audience buying verstaan we prospectie-campagnes, waarmee we visibiliteit willen behalen en nieuwe traffic naar de site brengen. Indien gepast voor het type business en producten, kunnen we ook dynamische retargeting campagnes opzetten, waarbij een bezoeker opnieuw benaderd wordt met product(en) die hij op de site van de adverteerder bekeken heeft zonder tot een aankoop te zijn overgegaan. We zorgen dan voor een correcte implementatie van de site tracking en de connectie met een product feed om dit mogelijk te maken.

Inderdaad, het opzetten en optimaliseren van RTB campagnes vereist expertise en de juiste middelen, maar we begeleiden onze klanten doorheen dit complexe eco-systeem van DSP’s, SSP’s, Ad exchanges, PMP’s, etc. We nemen daarbij het operationele werk uit handen, terwijl we klanten toch in alle transparantie betrekken bij de campagnes, wat het mogelijk maakt om samen de juiste strategie te bepalen.

Door onze campagnes de nodige aandacht te geven, zorgen we ervoor dat de doelstellingen gehaald worden.

PREMIUM INVENTORY

Wanneer we kijken naar Brand Awareness / Traffic Generation / Performance, biedt Premium Inventory meestal de beste resultaten wat gemiddelde CTR betreft. Hierbij kopen we bannerruimte aan op bekende merkensites van verschillende mediahuizen.

CATEGORY TARGETING

Bij ‘Category based non-Premium Inventory’ adverteren we op een breed gamma aan medium en kleinere websites die de geselecteerde categorieën vertegenwoordigen.

1st & 3rd PARTY DATA

Om juist te targetten, maken we gebruik van verschillende 1st en 3rd party data bronnen. Zo kunnen we gerichter een doelgroep bereiken die een ‘high interest’ hebben voor uw product of dienst.

Programmatic Mobile advertising

Naast het adverteren op desktop (laptops en vaste pc’s) is het in programmatic ook mogelijk om op mobiele platformen zoals tablets en smartphones te adverteren. Dit kan zowel op het internet als in-app. In-app wil zeggen dat je adverteert binnen applicaties op smartphones. Dit kunnen applicaties zijn van de bekendste (Belgische) kranten, maar ook apps zoals Shazam, Spotify, en dergelijke.

Mobiel adverteren via programmatic werkt niet anders dan voor desktop. Wel is het belangrijk om te weten dat niet alle targeting mogelijkheden ook beschikbaar zijn voor in-app strategieën.

Voordelen:

Je bereikt smartphone gebruikers terwijl ze onderweg zijn

Hyperlocal targeting mogelijk